De 10 beste tips om je home office (bureau) in te richten

Het is weer ‘back to school’ en ‘back to work’-tijd! Wij verzamelden de allerbeste tips, 10 om exact te zijn, zodat je weer in volle vaart aan het nieuwe schooljaar kan beginnen, of weer volop in je werk kan vliegen.

Wist je dat de inrichting van je home office of van je bureau je concentratie kan beïnvloeden? Ergens wel logisch: het is moeilijk je te kunnen concentreren als je nooit iets kan terugvinden of wanneer je je simpelweg niet goed voelt in de ruimte.

1.Hou je werkruimte en leefruimte zo goed mogelijk gescheiden

Het klinkt heel makkelijk, maar in de praktijk is het soms wat moeilijker om deze tip toe te passen: probeer je werkruimte en leefruimte zo gescheiden mogelijk te houden. Zeker als je thuis werkt, al is het maar een dag, kan je snel afgeleid worden. Ideaal is een aparte ruimte die je als bureau kan inrichten.

2. Zorg voor een goede bureaustoel

Natuurlijk, een mooie stoel staat erg leuk in je bureau. Maar zit die stoel ook wel goed? Als je tijdens het werken na een tijdje last krijgt van je rug, moet je zeker eens kijken naar een ander soort bureaustoel. Hoe Pinterest-perfect je bureau ook mag zijn, je rug is veel belangrijker!

3. Goed licht is goud waard

Als je studeert, ben je ook ‘s avonds nog lang bezig. Investeer daarom ook zeker in een goede bureaulamp met licht dat helder genoeg is. Geel getint licht is gezelliger, blauw licht is beter om je te kunnen concentreren. Heb je in de winter veel last van de donkerte? Dan kan je daglichtlampen overwegen.

4. Een opgeruimd bureau

Probeer je bureau (en dan bedoelen we niet alleen het meubel zelf) zo opgeruimd mogelijk te houden, tenzij je natuurlijk veel beter werkt in ietwat chaos. Kijk zeker eens bij ons aanbod Neves maatkasten, daar vind je ook allerlei handige manieren om je laptopkabels,... op te kunnen ruimen.

5. Berg alles zo snel mogelijk correct op

Een tip die je ook kan combineren met de bovenstaande: berg alles wat je verlegt of vastneemt, weer zo snel mogelijk weer op.

6. Geef alle items in je bureau een vaste plaats

Alle items die in je bureau wonen, verdienen een vaste ‘woonplaats’. Dat klinkt misschien een beetje vreemd: maar zo weet je waar alles hoort en kan je veel sneller je bureau weer opgeruimd krijgen.

7. Kies voor multifunctionele meubels

Hét geheim van een productieve ruimte: meubels die multifunctioneel zijn! Berg je printer uit het zicht met een mooie kast, leg er ineens je printerpapier bij, gebruik niet te veel open opbergruimtes voor een opgeruimd gevoel.

8. Geef je bureau een personal touch

Het kan helpen om je goed te voelen in een ruimte door wat persoonlijke spulletjes neer te zetten, of kies voor een prikbord waar je ook leuke foto’s aanhangt.

9. Investeer in een goede bureau

Ook heel erg belangrijk: investeer in een degelijk bureau. Je zal er lang aan zitten, dus zorg ervoor dat je (samen met je bureaustoel) een hele dag goed kan zitten.

10. Laat je ruimte ademen met planten

In een ruimte waar je werkt of studeert, heb je zéker regelmatig frisse lucht nodig: verlucht de ruimte dus regelmatig. Ook erg leuk: kies enkele luchtzuiverende planten uit

Ben je nog op zoek naar een nieuw bureau of wil je graag de hele ruimte in laten richten? Stuur ons dan zeker een mailtje of bel ons, wij zijn gespecialiseerd in totaalprojecten en staan je graag bij met ons advies.